Ētika un trauksmes celšana
Ar šī gada 1. maiju stājas spēkā Trauksmes celšanas likums. Tā mērķis ir Latvijā stiprināt trauksmes cēlēju aizsardzību un veicināt trauksmes celšanu sabiedrības interesēs par dažādiem pārkāpumiem. Tas nozīmē, ka ikvienam cilvēkam ir tiesības celt trauksmi publiskajā un privātajā sektorā par savā darba vidē novērotu sabiedrības interešu apdraudējumu.
Ikviens var celt trauksmi, izvēloties vienu no trauksmes celšanas mehānismiem:
– iekšējo (pats savā darba vietā par tajā novērtajiem pārkāpumiem)
– vēršanos kompetentajā institūcijā (iestādē, kas ir atbildīga par attiecīgā jautājuma risināšanu)
– ārējo (kontaktpunkts - Valsts kanceleja).
Atbilstoši 01.05.2019. Trauksmes celšanas likumā noteiktajam, kā arī saskaņā ar 17.04.2019. apstiprinātajām Valsts kancelejas “Labās prakses vadlīnijām iekšējās trauksmes celšanas sistēmas izveidei”, ir izstrādāta jauna VAS “Valsts nekustamie īpašumi” kvalitātes vadības sistēmas kārtība - “VAS “Valsts nekustamie īpašumi” iekšējā trauksmes celšanas kārtība”, kas paredz VNĪ iekšējo kārtību trauksmes celšanai, kā arī nodrošina trauksmes cēlēju pienācīgu aizsardzību, ja trauksme par pārkāpumiem tiek celta sabiedrības interesēs.
Informācija par VNĪ iekšējās trauksmes celšanas sistēmu pieejama šeit.